Yogastijlen

DRU yoga

Typisch voor Dru yoga zijn de rustige, zachte bewegingen in de houdingen. Kalme bewegingen roepen weinig weerstand op en zorgen dat je spanning kunt loslaten. Veel houdingen binnen Dru yoga zijn variaties op bekende asana’s uit de hatha yoga.

Een aantal voordelen van DRU-yoga zijn:

  • Meer energie
  • Vermindering van werkgerelateerde rug-, nek- en schouderklachten
  • Toename van flexibiliteit, zowel fysiek als mentaal
  • Ontspanning
  • Genieten van het ‘NU’
  • Verbeterde nachtrust


DRU yoga besteedt veel aandacht aan het gemakkelijker omgaan met emoties. Als je je gevoelens beter weet te hanteren, ben je meer de baas over je leven. Dan laat je je minder afleiden en kun je je energie gebruiken voor de doelen die je jezelf stelt. De les start altijd met een activatie op muziek. Daarna volgt een Energy Block Release (EBR). Dit zijn zachte strekoefeningen, draaiingen en buigingen die spanningen uit gewrichten en spieren doen wegstromen. In de les worden verschillende houdingen of series geoefend en tenslotte wordt er afgesloten met een diepe ontspanning. 

YIN yoga

In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. Het is dan ook het relatief rustige karakter van een Yin yogales dat de meeste deelnemers aanspreekt. De les is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam.

Een aantal voordelen van YIN yoga zijn:

  • Helpt spanning in het lichaam loslaten
  • Laagdrempelig en makkelijk te volgen
  • Zorgt voor een soepel(er) en flexibel(er) lichaam
  • Heeft een verkwikkend effect
  • Maakt je meer mindfull
  • Vertraagt het verouderingsproces
  • Leert je mentale en emotionele weerstand observeren en loslaten
  • Brengt je meer in contact met jezelf.


Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Je richt je op het bindweefsel en de gewrichten in het gebied waar je de rek voelt. Yin yoga kan een goede aanvulling zijn op een yang sport, zoals hardlopen, zwemmen en fitness, waar de spieren juist korter worden.
De lessen worden gegeven vanuit de principes van Paul Grilley, grondlegger van YIN Yoga